اهمیت ویتامین ها در تولیدات طیور

اهمیت ویتامین ها در تولیدات طیور

[vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]

مقدمه:
ویتامین ها یک گروه از ترکیبات ارگانیک هستند که ،طیور در مقادیر کم به آنها نیازمندند اما، برای عملکرد طبیعی بدن و رشد و تولید مثل ضروری هستند.

کمبود یک یا چند ویتامین می تواند منجر به تعدادی از بیماری ها یا سندرم ها شود.

ویتامین ها به دو دسته محلول در چربی و محلول در آب تقسیم می شوند.ویتامین های محلول در چربی شامل A و D و E و K هستند و ویتامین های محلول درآب شامل ویتامینCو ویتامین هایB هستند.

ماکیان می توانند ویتامین C را بسازند،بنابراین هیچ نیاز غذایی در جیره برای این ویتامین وجود ندارد.مکمل ویتامین C برای وقتیکه که طیور در استرس هستند ،مفید است.

ویتامین های محلول در چربی:

  • ویتامین A
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • ویتامین K

ویتامین های محلول در آب:

  • ویتامین C
  • ویتامین های B
  • B1
  • B2
  • B6
  • B12
  • کولین

 

۱-ویتامین A برای رشد طبیعی و تولید مثل و نگه داری سلول های اپیتلیال( شامل پوست ، دستگاه گوارش و تنفس) در وضعیت خوب، نیاز است. کمبود ویتامین A باعث کانجونکتیویت ،تخلیه سینوس ocuho nasal و چسبندگی پلک با اکسودا می شود.در موارد پیشرفته نکروز و کراتینه شدن مخاط دستگاه گوارش و تنفس رخ می دهد.

روغن کبد ماهی و سبزیجات منابع غنی از ویتامین A هستند.

۲-ویتامین D3 برای جذب و استفاده از کلسیم و فسفر نیاز است که این دو برای رشد نرمال و توسعه استخوان و تشکیل پوسته تخم مرغ نیاز هستند.

ویتامین D میتواند که وقتی نور خورشید به پوست پرنده می تابد ،تولید شود.کمبود آن باعث ریکتز می شود و پرندگان تخم هایی با پوسته نازک و جوجه درآوری پایین تولید می کنند و علائم ضعف پا و حالت نشستن پنگوئنی را نشان میدهند.منقار ،پنجه ها و دنده ها بسیار قابل انعطاف میشود.از ویژگی های مشخص ،خم شدن جناغ سینه و ستون فقرات است.

روغن کبد ماهی غنی از ویتامین D می باشد.

۳-ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی و مهم برای عملکرد طبیعی عصبی می باشد.کمبود منجر به، انسفالومالاسی و بیماری جوجه دیوانه و exudative diathesis در جوجه های جوان می شود.دیستروفی عضلانی بیشتر در پرندگان مسن تر و بالغ دیده می شود.

۴-ویتامین k برای ساخت پروترومبین ضروریست.بنابراین نقش مهمی در مکانیسم لخته شدن بازی می کند، همچنین دارای یک نقش محافظتی در برابر کوکسیدیوز است. کمبود ویتامین k ممکن است باعث افزایش نقاط خون ریزی در تخم مرغ و خون ریزی در پاها و سینه و شکست انعقاد خون شود.

روغن جوانه گندم ،روغن کبد ماهی،یونجه،سبزی،حبوبات،روغن سویا و غلات منبع غنی از ویتامین A وD3وEوK هستند.

۵-ویتامین های Bشامل تیامین،ریبوفلاوین،نیاسین،پانتوتنیک اسید،پیریدوکسین ،بیوتین،فولیک اسید و سیانوکوبالامین هستند.

ویتامین های B در بسیاری از عملکردهای متابولیک از جمله متابولیسم انرژی دخالت دارند.

مخلوط ویتامین معمولاً برای جبران نوسان طبیعی ویتامین در مواد غذایی و برای اطمینان از سطوح کافی از تمام ویتامین ها استفاده می شود.

الف)تیامین(ویتامینB1)برای متابولیسم کربوهیدرات لازم است.پرندگانی که کمبود دارند،بی اشتهایی ،کاهش وزن ،پرهای ژولیده،بال افتاده و فلج عضلات را نشان می دهند.

پرندگان روی پاهای خم ،می نشینند و سرشان را به حالت ستاره نگر به سمت عقب می کشند.این ویتامین به فراوانی در برنج،سبوس گندم،غلات و حبوبات پیدا می شود.

ب)ریبوفلاوین(ویتامینB2)بخشی از سیستم آنزیمی است.بنابراین نقش حیاتی در متابولیسم دارد.کمبود آن باعث اسهال و فلج پا فر شکل در طیور در سن بین هفته اول و دوم می شود.پرندگان تحت تأثیر به سختی خود با کمک بالهایشان راه می روند.در پرندگان بالغ کاهش تولید تخم مرغ ،افزایش مرگ و میر جنین و جوجه با کوتولگی و پر چماقی دیده می شود.

مرگ و میر جنینی بین روز ۱۸ تا ۲۰ انکوباسیون به پیک خود می رسد.

چمن و مخمر آبجو منبع غنی این ویتامین هستند.

پ)پریدوکسین(ویتامین B6)برای متابولیسم آمینواسید ضروریست.به خاطر کمبود،تشنج اسپاسمی و حرکات تشنجی در پرندگان بیمار دیده میشود.پرنده باید با دانه غلات و مخمر تغذیه شود.

ت)سیانوکوبالامین(ویتامینB12)در ساخت نوکلئیک اسید،کربوهیدرات و متابولیسم چربی و ساخت متیل درگیر است.در تمام مواد غذایی با منشأ حیوانی یافت می شود.

کمبود آن رشد آهسته،مصرف ضعیف غذا و کاهش جوجه درآوری را نشان می دهد.در ۱۷ روز انکوباسیون مرگ و میر جنینی به پیک خود می رسد.

میوتروفی پاها و خون ریزی در پرده آلانتوئیس جنینی ممکنه دیده شود.

پودر ماهی،محصولات شیر و پروتئین حیوانی منابع ویتامین B12 هستند.

ج)کمبود کولین:کمبود کولین باعث پروسیس می شود که با پف کردگی اطراف مفصل hock و صاف شدگی مفصلtibiometatarsalهمراه است.

کبد پرندگان دچار کمبود تجمع غیر طبیعی چربی را نشان می دهد.

پودر ماهی، سویا،مخمر و کولین مصنوعی می توان به پرندگان داد.

 

 

تهیه و ترجمه: “دکتر زینب ایمانی زاده مسئول فنی شرکت کیمیا رشد گرگان”

  • مسئولیت کلیه مطالب ذکر شده بعهده نویسنده است.
  • برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع میباشد.

منابع: www.thepoultrysite.com

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]