golestan-ir-kimiaroshd

مستندی از توقف تولید کلین کلراید گلستان پشت در واردات

[vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز گلستان، یکی از محصولات انحصاری کارخانه تولیدی خوراک دام در گلستان که نقش مهمی در فرمولاسیون خوراک دام و طیور دارد ماده‌ای بنام کلین کلراید است که تولید انحصاری آن در منطقه خاور میانه از حدود ۱۵ سال پیش برای تامین نیاز داخلی کشور در گلستان شروع شد.

در استان گلستان شرکت پارت پیشساز پویا فعالیت خود را در زمینه تولید کلین کلراید در سال ۱۳۸۳ درشهرک صنعتی آق قلا آغاز کرد است به عنوان نخستین تولید کننده در خاورمیانه با ظرفیت ۴۰۰۰ تن در سال توانسته ۶۰ درصد نیاز شرکت‌های مکمل سازی و خوراک دام و طیور در ایران را تامین کند.

با این حال وقتی به بازار داخلی کلین سر می‌زنیم تقریبا تمام انبار‌ها پر از محصولات خارجی است و از ۴۴ کارخانه خوارک دام استان گلستان بیش از ۳۷ کارخانه از کولین کلراید خارجی استفاده می‌کنند در حالی که ۷ واحد از این کارخانه‌ها در شهرک صنعتی آق قلا در همان شهرکی مشغول کارند که کارخانه تولید کولین کلراید ایرانی با فاصله کمتر از ۵۰۰ متر مشغول کار است.

رضا مبصری مدیر شرکت پارت پیشساز پویا می‌گوید: علت بی رغبتی کارخانه‌های خوراک دام به محصول ایرانی حمایت‌های کشور چین از صادرات محصولات خود از جمله پرداخت جایزه صادراتی به گونه‌ای که قیمت محصول چینی ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر از محصول ما به کشور وارد می‌شود و این موضوع کارخانه ما را به مرز بسته شدن کشانده است.

کلین کلراید به عنوان ویتامین B۴ یا B۷ در بسیاری از مراحل اصلی متابولیسم در بدن دام و طیور کاربرد دارد و با توجه به غلظت پائین آن در مواد غذایی جذب اندک آن در روده باریک، افزودن کولین کلراید به خوراک دام و طیور بالاخص طیور جهت افزایش رشد و تکامل این حیوانات کاملا ضروری است.

لینک خبر در سایت: iribnews.ir , khabarfarsi.com , golestan.irib.ir , mardomkhabar.com[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]