6254741_56

ساخت ایران،کهن جامه ای در انتظار پوشیدن

[vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان:تولید به عنوان رمز پویایی و توسعه اقتصاد هر جامعه ای جایگاه و اهمیت ویژه ای در توسعه درون زا و پیشرفت و خودکفایی اقتصادی هر جامعه ای دارد .

محصول تولید داخلی به قدری اهمیت دارد که می تواند یک کشور را به برند تبدیل کند مانند ژاپن .

در تاریخ مبازرات استقلال طلبانه کشورهای تحت سلطه ای مانند هند رهبر جنبش های استقلال طلب یعنی گاندی به علت استفاده از پارچه بافت شده با پنبه داخلی به نماد مبارزه منفی علیه انگلیس تبدیل شد .

علمای بسیاری از جامعه ما بخاطر حمایت از تولید داخل از پارچه و لباس داخلی استفاده می کنند. ((کهن جامه خویش پیراستن به از جامه عاریت خواستن )).

اگر تولید محصولی در کشور یا منطقه ای انحصاری باشد گاهی ممکن است به ابزار قدرت سیاسی و اقتصادی تبدیل شود مانند ابریشم چین که معمولا راز تولید آن محصول هم مخفی نگه داشته می شود .

یکی از محصولات انحصاری کارخانه تولیدی خوراک دام در گلستان که نقش مهمی در فرمولاسیون خوراک دام و طیور دارد تولید ماده ای بنام کولین کلراید است که تولید انحصاری آن در منطقه خاور میانه از حدود 15 سال پیش برای تامین نیاز داخلی کشور در گلستان شروع شد.

 

صنعت پرورش دام و تولید صنعتی گوشت به شدت نیازمند مکمل هایی است که در انحصار کشورهای پیشرفته قرار دارد و برای استفاده ابزاری از آن در معادلات سیاسی و اقتصادی حتی به کشورهای دوست و هم پیمان خودشان دانش و ابزار تولید آن را نمی دهند .

کولین چیست؟

کولین یک ماده مغذی اساسی است که برای عملکرد عادی بدن و سلامت مطلوب بدن مورد نیاز است. اگرچه کبد می‌تواند مقدار کمی کولین تولید کند، اما بخش اعظم نیاز بدن به این ماده مغذی باید از طریق رژیم غذایی تأمین شود.

کولین یک ترکیب ارگانیک محلول در آب است. کولین یک ویتامین یا یک ماده معدنی نیست با این وجود، کولین به واسطه برخی تشابهات اغلب در مجموعه ویتامین B کمپلکس قرار می‌گیرد.

این ماده مغذی بر تعدادی از عملکردهای کلیدی بدن تأثیرگذار است.

کولین در عملکرد کبد، رشد سالم مغز، حرکت ماهیچه‌ها، سیستم عصبی و سوخت و ساز انسان نقش دارد از این رو، مقادیر کافی از این ماده مغذی برای حفظ سلامت مطلوب نیاز است.

کولین کلراید به عنوان ویتامین B4 یا B7در بسیاری از مراحل اصلی متابولیسم در بدن دام و طیور کاربرد دارد . با توجه به غلظت پائین آن در مواد غذایی جذب اندک آن در روده باریک ، افزودن کولین کلراید به خوراک دام و طیور به خصوص طیور برای افزایش رشد و تکامل این حیوانات کاملا ضروری است.

در استان گلستان شرکت پارت پیشساز پویا فعالیت خود را در زمینه تولید کولین کلراید در سال ۱۳۸۳ درشهرک صنعتی آق قلا آغاز کرده است ،این شرکت به عنوان نخستین تولید کننده در خاورمیانه با ظرفیت ۴۰۰۰ تن در سال توانسته ۶۰ درصد نیاز شرکت های مکمل سازی و خوراک دام و طیور در ایران را تامین کند .

استان گلستان به عنوان یکی از استانهای پرورش دام نیازمند افزایش بهره وری علمی و استفاده از مکمل هایی در خوراک دام است که معمولا از طریق واردات تامین می شد .

حسین رحمانی مدیر عامل شرکت پارت پیشساز پویا می گوید : کارخانه تولید کولین کلراید را با ظرفیت 12 هزار تن در سال 84 برای اولین بار در گلستان ایجاد کردیم .

اما با وجود تولید این ماده مهم در صنایع مکمل های دارویی خوراک دام کارخانه اقای رحمانی چند سالی است که با مشکل فروش دست و پنجه نرم می کند .

رحمانی می گوید : به علت کاهش تولید به یک دهم ظرفیت ،کارخانه ای که توانایی اشتغال 100 نفر را دارد تنها با کمتر از 20 نیروی کار به تولید ادامه می دهد .

وی با اشاره به اهمیت این کارخانه در ایجاد ارزش افزوده برای مواد دور ریختنی محصولات کشاورزی چوب دانه های ذرت می گوید : ما این چوب های ذرت را به قیمت 1200 تومان از کشاورزان مناطق مختلف کشور از جمله شیراز و خوزستان و کرمانشاه تهیه می کنیم در حالی که قبلا کشاورزان این چوب ذرت را آتش می زدند و هیچ استفاده مفیدی نداشت .

وقتی به بازار داخلی کولین سر می زنیم تقریبا تمام انبارها پر از محصولات خارجی است به گونه ای که از 44 کارخانه خوراک دام استان گلستان بیش از 37 کارخانه از کولین کلراید خارجی استفاده می کنند که 7 واحد آنها در شهرک صنعتی آق قلا در همان شهرکی مشغول کارند که کارخانه تولید کولین کلراید ایرانی با فاصله کمتر از 500 متر مشغول کار است .

رضا مبصری مدیر شرکت پارت پیشساز پویا می گوید : علت بی رغبتی کارخانه های خوراک دام به محصول ایرانی حمایت های کشور چین از صادرات محصولات خود از جمله پرداخت جایزه صادراتی به گونه ای که قیمت محصول چینی 20 تا 30 درصد ارزانتر از محصول ما به کشور وارد می شود و این موضوع کارخانه ما را به مرز بسته شدن کشانده است .

رحمانی مدیر عامل کارخانه با اشاره به مکاتبات خود با مسئولان دولتی می گوید : وقتی کالایی در داخل تولید می شود طبق قانون دولت موظف است از آن حمایت کند و ما سال 95 به وزارت جهاد کشاورزی و صنعت ، معدن دفتر مقررات صادرات و واردات نامه نگاری کرده ایم و طبق پروانه صنعت معدن کارخانه ما با 12 هزار تن ظرفیت تولید می تواند 8 هزار تن نیاز کشور را تامین کند و هم می تواند صادرات داشته باشد در حالی که اکنون تنها با هزار تن تولید ادامه می دهد .

رحمانی در باره حجم سرمایه گذاری و توانایی اشتغالزایی این کارخانه می گوید : این کارخانه با 40 میلیارد تومان سرمایه تاسیس شده و بیش از 100 نفر قالبیت اشتغالزایی دارد ، اما تنها با ده درصد ظرفیت فعالیت می کند و به همین علت طرح های توسعه این کارخانه با هدف صادرات را متوقف کرده ایم .

رحمت اله سمیعی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان با تایید ظرفیت کارخانه کولین کلراید می گوید : نیاز کارخانه های خوراک دام استان گلستان برای تولید خوراک مرغداریها تنها 700 تا 800 تن در سال است که با ظرفیت 12 هزار تنی تولید این کارخانه صادرات هم می توان کرد .

احمدی مدیر کارخانه خوراک دام در استان گلستان می گوید : در طول 10 سالی که ما از کولین کلراید ایرانی استفاده می کنیم از نظر کیفیت کاملا راضی هستیم .

رضا یوسفی، رئیس هیئت مدیره کارخانه تولید مکمل های خوراک دام و طیور می گوید : در مرغداری ما که در هر دوره 600 تن گوشت سفید تولید می کند از این محصول کاملا رضایت داریم ، محصولی که در ایران تولید می شود از جنس خارجی بهتر است زیرا هم نظارت بیشتری بر روند تولید آن انجام می شود و هم حمایت از تولید داخل است .

ولی الله فریادرس معاون امور مقررات و استانداردهای واردات وزارت جهاد کشاورزی گفت : در صورتی که در صنایع تولید خوراک دام به این نتیجه برسیم که کارخانه های داخلی توان تامین نیاز کشور را دارند قطعا در ثبت سفارش این ماده کنترل خواهد شد تا کارخانه داخلی بتواند محصول خود را تولید و عرضه کند .

ابراهیم کریمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان می گوید : پس ازمکاتبه ما با وزیر صنعت ، معدن و تجارت وی تاکید کرد که باید زمینه محدود کردن واردات این ماده را فراهم کنیم .

علی محمد چوپانی رئیس اتاق بازرگانی گلستان می گوید : در صورتی که وزارت صنعت ، معدن و تجارت به صورت پله کانی مجوز واردت را کاهش دهد خود به خود تولید داخل جایگزین واردات خواهد شد واردات این ماده سالانه 10 میلیون دلار ارز لازم دارد .

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور می گوید : قطعا ما نباید ارز دولتی را برای محصولی که در داخل تولید می شود و ظرفیت فراوان داخلی دارد اختصاص دهیم .

طبق قانون واردات کالایی که درداخل تولید می شود ممنوع است .

کاظم پالیزدار، دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور می گوید : این قانون در حال اجراست و در برخی موارد اگر قانون گریزی و منفعت طلبی وجود داشته باشد تلاش می کنیم که شناسایی و جلوگیری کنیم .

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه می گوید : این سازمان آماد گی دارد تا برای حمایت از تولید داخل این موضوع را پی گیری و احقاق حق کند .

نتیجه: در حالی که امسال به عنوان سال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده حمایت از محصولات چنین کارخانه ای قبل از توقف کامل چرخ های تولید بسیاری ضروری است .

بنظر می رسد حمایت هایی مانند تامین ارز واردات مواد اولیه تولید کولین ،حذف مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه کولین (جالب اینکه واردات محصول کولین مالیات بر ارزش افزوده ندارد)،پرداخت جایزه صادراتی، بررسی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از تولید داخلی، اختصاص تعرفه زیاد واردات کالا های خارجی مشابه تولید داخل ، دریافت مالیات در انتهای زنجیره مصرف می تواند قدرت رقابت کالای تولید داخلی با کالای وارداتی را افزایش دهد و حلقه های زنجیره حمایت از تولید کالای ایرانی را تکمیل کند.

سردبیر: سید حسین حسینی

 

لینک خبر در سایت: iribnews[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]