مقدمه:
جیره طیور از ترکیب خوراکهای مختلف شامل دانه غلات و کنجاله سویا و by product حیوانات ، چربی ها ، پرمیکس ویتامین ها و مواد معدنی تشکیل شده است . این عناصر همراه آب تازه ،انرژی و مواد ضروری برای رشد طیور و تولید مثل و سلامتی را مهیا می کنند.

طیور خوراک را به سرعت و به طور موثری تبدیل به مواد مغذی مفید میکنند.آنها تاثیر محیطی کمی در مقایسه با سایر حیوانات اهلی دارند اما نرخ بالای بهره وری آنها نشان میدهد که، نیاز به نگهداری مواد غذایی نسبتاَ بالا دارند.

در این مطلب ما نگاهی به نیازهای اولیه ،برای جیره مناسب و متعادل می اندازیم و این مطلب مناسب برای مرغداران و دانشجویان دامپزشکی میباشد.

  1. آب
  2. کربوهیدرات ها
  3. پروتئین ها و آمینواسیدها
  4. چربی ها
  5. مواد معدنی
  6. ویتامین ها

 

آب:

آب جز حیاتی زندگی تمامی پرندگان و احشام است اما میزانی که احتیاج دارند برای سلامتی و تولید ،بسیار بستگی به دمایی که در آن نگهداری می شوند و سرعت رشد طیور یا میزان تولید تخم مرغ و توانایی شخصی برای جذب آب از کلیه ها دارد.

هر میزان آب محرومیت بیش از دوازده ساعت تأثیر مضر روی رشد طیور و تولید تخم مرغ ، مرغان تخم گذار دارد . محرومیت بیش از ۲۴ تا ۳۶ ساعت ،در اغلب موارد منجر به مرگ می شود.

دردسترس بودن آب برای جوجه ها بسیار مهم است .حدود ۷۹ درصد جوجه از آب است و نمی تواند در یکبار مقدار زیادی آب بنوشد ،بنابراین مجبور است اغلب آب بنوشد. از این رو تهیه آب سرد و تمیز برای جوجه ها حیاتی است و باید از دسترسی به آب اطمینان حاصل شود.

 

کربوهیدرات ها:

کربوهیدراتهای غذایی منبع مهم انرژی طیور هستند.ذرت ، گندم ودیگر دانه های غلات ،جز اصلی ترین کبوهیدرات های جیره طیور هستند . نشاسته در این مواد غذایی به آسانی توسط مرغ هضم میشود ،اما کربوهیدراتهای دیگر در غلظت متفاوت در دانه غلات و مکمل های پروتئینی وجود دارد.

انواع خاصی از کربوهیدرات در رژیم غذایی به راحتی توسط مرغ هضم نمیشود.بنابراین همیشه بهتر است آنزیم مناسب برای تکمیل رژیم غذایی چاودار و جو اضافه کنیم ،تا جذب مواد غذایی در یک رژیم غیر نشاسته ای را بهبود ببخشیم.

اگر چنین رژیمی به درستی اجرا نشود، آنها برای رسیدن به انرژی مورد نیاز گله به میزان بسیار کمی موثرند.

 

پروتئین ها و آمینواسیدها :

نیاز رژیم غذایی برای پروتئین در واقع نیاز برای آمینواسیدهای موجود در پروتئین جیره میباشد . طیور از این آمینواسیدها برای انجام تعدادی از عملکردها، شامل ساخت بافت ساختاری و محافظ خود از جمله پوست ،پر، استخوان و رباط ها استفاده میکنند.

آمینواسیدها همچنین برای شکل گیری بافت نرم ،شامل ارگانها و عضلات کمک می کنند، همانند نقش مهمی که در متابولیسم غذا به انرژی دارند.

عدم ارائه پروتئین کافی در رژیم غذایی پرنده باعث مشکلات ساختاری و سلامتی در گله همانند ،کاهش عملکرد گوشت یا تخم مرغ خواهد شد.هرچند باید به یاد آوریم که احتیاجات پروتئین و آمینواسید طیور میتواند بسته به سرعت رشد و سطح تولید تخم مرغ تفاوت داشته باشد.بوقلمون و جوجه های گوشتی احتیاج بالا به آمینواسید دارند.به طوری که آنها میتوانند به رشد سریع لازم برسند ، بعنوان مثال خروس بالغ نیاز به آمینواسیدهای کمتری از مرغان تخم گذار دارد با وجود اینکه اندازه بدنش بزرگتر و مصرف خوراکش مشابه است.

اگر شما گله را در محیط های گرم نگه دارید هنگامی که متابولیسم سریعتر میشود ، درصد مورد نیاز از آمینواسیدهای پروتئین بالا میرود.

بطورکلی درصد پروتئین و آمینواسید قسمتی از تعادل تغذیه ای برای رسیدن به تولید مرغ است، بناراین بهتر است به طور کامل روی نژادی که با آن کار میکنیم تحقیق کنید و خوراک خود را به طور خاص با آنها تنظیم کنید.

 

چربی ها :

به طور کلی چربی به جیره مرغ گوشتی، برای افزایش مصرف انرژی و در نتیجه بهبود بهره وری و بازده خوراک اضافه می شود.

چربی های خوراکی از منابع مختلف تأمین میشوند ازجمله لاشه حیوانات و باقی مانده ازتصفیه روغن نباتی ،با این وجود همه چربی های غذایی باید توسط یک آنتی اکسیدان برای حفظ و تثبیت اسیدهای چرب غیر اشباع و هنگامیکه پیه حیوانات به آنها اضافه شده است، تثبیت شوند.

ممکن است ترکیب آن با مقدار کمی روغن گیاهی از نظر تغذیه ای سودمند باشد.بخاطر اینکه ارزش متابولیکی مخلوط چربی ،بهتر از یک محصول منحصر بفرد است.

ذرت یک منبع چربی سودمند است ،چون اسیدهای چرب آن عمدتاَ غیر اشباع هستند و به منزله بخش بزرگی از جیره طیور محسوب میشود.

 

مواد معدنی:

مواد معدنی بخش غیر ارگانیک خوراک یا بافت هستند.آنها برای عملکردهای متنوعی در طیور مورد نیازند .

بعنوان مثال ، کلسیم و فسفر برای شکل گیری اسکلت ضروری هستند و سدیم و پتاسیم و منیزیم و کلراید باعث تثبیت PH در بدن میشوند.

در جیره طیور در حال رشد ، کلسیم برای تشکیل استخوان استفاده میشود ، درحالیکه بخش عمده ای از کلسیم در مرغان تخم گذار صرف تشکیل پوسته تخم مرغ میشود.

پیدا کردن مکمل های معدنی برای اضافه کردن به جیره طیور آسان است.اگرچه بهتر است آنها را برای نژاد پرورشی خاص خود پیدا کنید.

 

ویتامین ها :

ویتامین ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند.ویتامین های محلول در چربی AوDوEوK و ویتامین های محلول در آب شامل B-Complex و ویتامین C .

تخم گذاران با عرضه پیش سازهای ویتامین A با نام کاراتنوئید، زرده طلائی ایجاد می کنند که مصرف کنندگان از تخم مرغ انتظار دارند.

ویتامین C ،معمولاَ بعنوان یک مکمل غذایی اضافی ،برای مرغ مورد نیاز نیست ،چون توسط خودشان ساخته میشود. هرچند مرغان تحت استرس به اضافه کردن آن به رژیم غذایی بسیار خوب پاسخ داده اند.

مکمل های غذایی برای طیور، شامل میزان بالای ویتامین هستند که در نظر گرفته شده اند که ،حداقل نیازهای آنها را برآورده کنند.بنابراین تا وقتیکه گله شما مکمل مناسب را در جیره اش دریافت کند ،بعید است که آنها دچار کمبود در هر یک از اجزای اصلی شوند.

 

تهیه و ترجمه: “دکتر زینب ایمانی زاده مسئول فنی شرکت کیمیا رشد گرگان”

  • مسئولیت کلیه مطالب ذکر شده بعهده نویسنده است.
  • برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع میباشد.

منابع: www.thepoultrysite.com

جیره طیور از ترکیب خوراکهای مختلف شامل دانه غلات و کنجاله سویا و by product حیوانات ، چربی ها ، پرمیکس ویتامین ها و مواد معدنی تشکیل شده است . این عناصر همراه آب تازه ،انرژی و مواد ضروری برای رشد ...