Cheap-imports

واردات ارزان، مانعی در برابر تولید داخلی مکمل دام و طیور

[vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مشکلات ناشی از واردات ارزان مکمل طیور ، امشب ۲۰ تیرماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور پیرانی مدیرکل دفتر امور دارو و درمان سازمان دامپزشکی و محسن صفدری مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صمت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صفدری مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صمت با اشاره به اینکه وزارت صمت همیشه حامی تولید است گفت: همیشه در بحث نهاده‌های دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار نظر کرده است و بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی را وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در هر ۱۰ هزار تن خوراک دام طیور، ۱۵ کیلوگرم کولین کلراید مصرف می‌شود افزود: این مقدار در قیمت‌مرغ اثر آنچنانی ندارد منتها بحث افزایش هزینه واردات به دلیل تغییر نوع نرخ ارز اتفاق افتاده است.

صفدری بیان کرد: تولید کنندگان مشمول افزایش قیمت‌ها و تورم های جهانی، داخلی و هزینه خرید مواد اولیه غذایی و بسته‌بندی شده اند.

مدیرکل صنایع غیر فلزی وزارت صنعت با اشاره به اینکه برای حمایت از تولید داخل عزم جدی وجود ندارد و صرفا شعار می دهند گفت: تعیین کننده اصلی در این ماجرا وارد کنندگان هستند که از آن به عنوان مافیای واردات نام می برند لذا دلیل وجود ندارد محصولی که در داخل کشور مزیت ایجاد می‌کند و از خروج قابل توجهی از ارز جلوگیری می کند و اشتغال آفرین است ، ممانعت شود.

وی با اشاره به اینکه واردات هر گونه کالایی که برای آن تولید داخل وجود دارد حرام شرعی است عنوان کرد: یک ساز و کاری به عنوان کارتابل فنی در وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده‌است . تعرفه کلین کلراید با وزارت جهاد کشاورزی است و تایید ثبت سفارش به دست وزارت جهاد کشاورزی صورت می گیرد.

صفدری با اشاره به اینکه در این سازو کار خیلی به سراغ افزایش حقوق ورودی نخواهیم رفت لذا پیشنهاد مشخص وزارت صنعت این است که این موضوع در کارتابل فنی وزارت صنعت و یا وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد و نقش و کاربرد این کارتابل به اینگونه است که واردات حتماً باید با هماهنگی تولید کننده انجام شود و با استعلام کتبی از تولیدکننده و تشکل های مربوطه باید صورت گیرد.

مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صنعت ادامه داد: کلین کلراید کالایی واسطه‌ای است و ما مخالف ممنوعیت آن نیستیم اما کوتاهترین مسیر این است که بتوانیم با هماهنگی تولیدکنندگان واردات را داشته باشیم.

صفدری اظهار کرد: وزارت جهاد در خصوص ارز ۴۲۰۰ واردات کلین کلراید باید پاسخگو باشد .

کاهش واردات کلین کلراید
ولی اله فریادرس مدیر کل دفتر مقررات و استانداردهای وزارت جهاد در ادامه برنامه با اشاره به اینکه از سال ۹۹ نرخ ارز واردات کلین کلراید ۴۲۰۰ تومان نبوده است گفت :عدم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۹ ، باعث کاهش واردات کلین کلراید تا ۶۰درصد شده است.

وی با اشاره به اینکه دلایل متعددی را برای کاهش واردات می‌توان ذکر کرد خاطرنشان کرد: دلیل اصلی قیمت است، عامل اصلی کاهش واردات در سال ۹۹، ۵ برابر شدن نرخ ارز وارداتی است و مسائل ارزی با نیمایی شدن دچار مسائل متعددی شده است.

فریادرس با اشاره به اینکه انباشت در سال ۹۸ وجود داشت افزود: بنده هم قبول دارم که این انباشت به سال ۹۹ انتقال یافت،به طوری که در سال ۹۹ کمتر از ۴ هزار تن واردات صورت گرفته است،لذا در سال ۱۴۰۰ امکان افزایش ظرفیت وجود دارد .

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در کشور ۸ هزار تن به کلین کلراید نیاز داریم وقتی از ۸ هزار تن ، ۵ هزار تن وارد شده باید ۳هزار تن دیگر را بتوان در داخل کشور تولید کرد.

درخواست تولیدکنندگان برای کاهش واردات مکمل غذایی طیور
در ادامه حسین رحمانی مدیر عامل کارخانه کلین کلراید با اشاره به اینکه درخواست ما برای رقابت در شرایط برابر ، کم کردن واردات مکمل غذایی طیور از خارج کشور بود ادامه داد: می توان با افزایش تعرفه از تولید داخل حمایت کرد.

این فعال صنعتی اظهار کرد: علت کاهش واردات کلین کلراید (مکمل غذایی طیور) حذف ارز ۴۲۰۰ نبوده بلکه واردات ۱۱ هزار تنی بوده که بیش از نیاز کشور در سال های قبل واردات شده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش میزان جوجه‌ریزی و کاهش میزان مصرف خوراک را به دلیل کمبود نهاده شاهدیم گفت: تا پایان سال ۸ ماه دیگر فرصت باقی مانده است و حتماً واردکنندگان این زمان باقی مانده را پر خواهند کرد اما شرایطی برای عرضه نداریم چرا ما نمی توانیم یک محصول را بفروشیم به دلیل اینکه وارد کننده این کالا را می‌آورد و مرغدار را مجبور می‌کند تا همراه با نهاده های دیگر آن را خریداری کند.

وهاب پیرانی مدیرکل دفتر امور دارو و درمان سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه وظیفه ما به عنوان سازمان دامپزشکی اصلاح تنظیم مقررات بهداشتی برای تولید واردات و توزیع است گفت: مقررات در حوزه واردات و صادرات اعمال می شود، سیاست اصلی ما با توجه به شعار سال حمایت از تولید است و در آن چارچوب کار خودمان را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال مانع زدایی از قوانین دست و پاگیر هستیم بیان کرد: ما افزایش تعرفه را پیشنهاد می‌دهیم و با وزارت صنعت در این رابطه هم نظر هستیم.

واردات هر کالایی که به نحوی در داخل امکان تولید آن باشد ممنوع است
محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور افزود: خرید هر گونه کالایی که به نحوی در داخل امکان تولید آن باشد ممنوع است و لذا این ممنوعیت کاملاً صراحت دارد و لذا در صورت ضرورت کالا وارد کشور می شود.

وی با اشاره به اینکه این موضوع فقط باید به دستور بالاترین مقام وزارت صمت و یا وزارت جهاد صورت بگیرد افزود:قانون مصوب سال ۹۸ این ممنوعیت را با صراحت اعلام کرده است.

لینک خبر در سایت: yjc.news , eghtesaad24.ir

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]